Wednesday, April 04, 2007

Alex slutar på Stureplan del 2

Alex Schulman, varför lämnar du och Calle Stureplan?
– Vi har fått ett erbjudande om att starta upp ett projekt som helt enkelt är för spännande för att tacka nej till. Därför gick jag och Calle till VD:n igår eftermiddag och sa att vi ville sluta på Stureplan. Det har varit en underbar tid och jag kommer att sakna arbetsplatsen och mina kollegor mycket.

Vad ska ni göra?
– Vi vill inte säga det riktigt än, men snart kommer vi att kunna berätta öppet om det. Men vi kan i alla fall avslöja att det rör media på något sätt.

Ni slutar omedelbart. Varför?
– Både jag och Calle erbjöd oss att vara kvar över en övergångsperiod, men VD:n tyckte att det var mest rättvist mot företaget och framtiden att vi slutade omedelbart. Och det är väl vettigt. Ingen dramatik alls, alltså. Det var lite synd, jag har alltid velat sluta dramatiskt någon gång i livet, slå näven i bordet och be folk dra åt helvete. Men både jag och Calle är fulla av respekt för våra gamla arbetsgivare. Vi skiljs åt som de bästa vänner.

Vem tar över efter dig som chefredaktör?
– Vår nuvarande redaktionschef Viktor Barth-Kron kommer att bli tf chefredaktör.

Vad händer med bloggen nu?
– Det är en dagbok och den kommer kanske att dyka upp i ett annat sammanhang.

Hur ser framtiden ut för Stureplan?
– Som jag ser det kan den inte bli bättre. Varumärket är starkt och det finns ett alltjämt ökande intresse för Stureplan och vad som händer i området.

Vad kommer du att sakna på Stureplan?
– Att arbeta på ett förlag som ännu är i sin linda, men som ändå ligger i fronten på många områden i medie-Sverige. Det har varit en otrolig resa. På bara två år har vi blivit en av Sveriges mest omtalade livsstilsprodukter.

Vad är du glad att slippa?
– Att skriva "utelistan". Jag vet att alla tror motsatsen, men jag känner alltid ångest när jag skriver elakt om människor.

Några sista ord till de som lärt känna dig under dessa två år på Stureplan?
– Au revoir.

No comments: