Wednesday, March 16, 2005

Överförmyndare Kent Härstedt dikterar.


Regeringens senaste alkoholutredning föreslår en bra sak och två dåliga. Sänkt skatt på öl och vin med 30%. Det är bra. Men sen vill utredningen höja åldersgränsen för köp av öl till 20 även på krogen samt att ALLA krogar skall stänga klockan 3. Förmynderi säger jag!

Vi lever i ett samhälle där man kan strida för sitt land, gifta sig och välja nästa statsminister när man är 18. Men det ska vara förbjudet att köpa en öl vid 18 års åldern enligt förslaget. Förrutom det vill Härstedt att man måste åka hem fron krogen vid 3. Förmynderi säger jag!

Stockholm liknar alltmer en världsmetropol som lever alla dygnets timmar. Det finns ett flertal krogar och nattklubbar som har öppet efter 3 som är oerhört populära. Dagens festglada vill fira till långt in på natten och ha kul. Varför skall politiker bestämma när det dags för mig att åka hem? Är jag inte vuxen nog att avgöra det själv?



1 comment:

Anonymous said...

Jag vet inte om du är vuxen nog eftersom jag inte vet hur gammal eller mogen du är. Är du under 20 kan det vara tveksamt. Jag tycker de delarna av förslaget är mycket bra (liksom begränsningen av de redan nu alltför generösa krogtiderna). Däremot är det inte så lyckat att sänka alkoholpriserna - det sups alldeles för mycket redan idag.

Tjena.

Bengt O.