Tuesday, July 04, 2006

Visby v 27 är för politiker som Båstad är för brats


Visby v 27 är för politiker som Båstad är för brats. Det är årets höjdpunkt. Under en veckas tid åker hela Sveriges politikerelit till Gotland och intar Visby. Mitt i sommarens nyhetstorka samlas politiker och presenterar sina idéer och visioner. Valår är det extra stort. Bokstavligt talat varenda människa i Visby under denna vecka är antingen politiker, journalist eller lobbyist.

För 4 år sedan var jag i Visby som heltidsanställd för Moderaterna. Mitt enda jobb var att planera, utföra och på olika sätt få ut våra budskap och jobbade heltid med kampanj och opinionsbildning. Under min "semester" var jag tom ute på kampanj och åkte segelbåt med Moderaterna och bedrev kampanj i skärgården. I år är jag inte på plats och deltar, men mina kamrater är där och jag lusläser tidningarna och bloggarna på nätet för att läsa om vad som händer. Jag hejar på mina vänner Johan Forsell och Anna König som båda kandiderar till riksdagen för Moderaterna.

I år är v 28 även startskottet för valrörelsen och kampen om riksdagen och regeringen. Det är nu under den här veckan som alla partiledare, riksdagskandidater och ungdomsförbund slåss om att göra det bästa mediautspelet för att vinna PR-kriget. Det är 75 dagar kvar tills vi byter statsminister och även om jag inte jobbar heltid med politik längre så tänker jag bära min moderatknapp stolt på min jacka och skriva allt oftare om politik i bloggen.

Bästa bloggen att följa vad som händer i Almedalen är helt klart Expressens Politikerblogg. Men om man inte har koll på politik är det ungefär lika förvirrande som att Fredrik Reinfeldt skulle gå in på min blogg och undra vem fan den där Oscar Durling är som får så många brudar.

[bilden är från skärgårdskampanjen med Moderaterna 2002]

No comments: