Tuesday, February 08, 2005

Jag får rysningar i hela kroppen...


Idag fick tittade jag på ett utav reklamfilmerna som visades under reklampauserna under Superbowl. Jag fick rysningar i hela kroppen utav välbehag. Jag är mer eller mindre för evigt skadad efter en uppväxt i USA. Efter att ha vuxit upp under Reagans, kommunisthotets, kallakrigets, 80 talets USA har jag kanske blivit en smula patriotisk av det. När jag ser den här reklamfilmen får jag rysningar i hela kroppen. Är det för att den är oerhört skickligt gjord eller är det för att jag bara är lite smått miljöskadad?

Reklamfilmen visar amerikanska soldater på en flygplats som kommer hem från kriget i Irak. Flygplansresenärer som ser soldaterna börjar klappa och hylla soldaterna och i en dramaturgisk crecsendo höjs musiken och reklamen avslutas med budskapet, "Thank You" på skärmen. Ingenting annat sägs under hela reklamfilmen. Surfa in och titta på reklamfilmen från Anheuser - Busch
För allra bästa effekt bör du köra den i helskärm.

5 comments:

paradox55 said...

Kenneth: Varken de som var med i Kuwaitkriget och Vietnam skulle känna igen den beskrivningen...

Det de fick erfara efter en lång krigskampanj...med kemiska stridsmedel som de fick sviter av...

I krig finns det inga vinnare bara några som förlorar litet mindre än de andra...

Kenneth said...

Krig är verkligen hemskt och det orsakar en hel del lidande. Det ska man inte sticka under stol med. Det är ibland nödvändigt och moraliskt försvarsbart.

Oavsett vad man tycker om Bush politik eller USAs anledningar till att gå in i Irak och avsätta Saddam måste man ha respekt för soldaterna som sätter sina liv på spel för att försvara demokrati och fria rättigheter.

Dessa människor ställer upp för att försvara sina ideal och har gjort det möjligt för ett land att för första gången på årtionden att få rösta på sina politiker.

USA gick inte in i Irak för att ta över landet. Det ser man med att man lämnar tillbaka styret till en folkvald demokratisk församling.

Solderna slåss mot terrorism, politisk och religiös extremism. De offrar sina liv både för sitt och Iraks befolkning.

Dessa män ska hedras inte hånas. USAs befolkning, Iraks befolkning och egentligen världens befolkning bör tacka dessa män och kvinnor för deras insatser.

Bulten i Bo said...

"Solderna slåss mot terrorism, politisk och religiös extremism. De offrar sina liv både för sitt och Iraks befolkning."

Offrar sitt liv för sitt liv?

"Dessa män ska hedras inte hånas. USAs befolkning, Iraks befolkning och egentligen världens befolkning bör tacka dessa män och kvinnor för deras insatser."

Absolut, men jag undrar om inte filmen var lite fejkad.

Jag menar, alla de där irakierna som spontant ställer sig upp och applåderar de amerikanska soldaterna för tack för att de fått tillbaka sin frihet, visst såg dom aningen amerikanska ut, eller hur Kenneth?

Kenneth said...

Jag ska berätta en hemlighet Bo. Det är en reklamfilm och det är inte Irakier. Det är en reklamfilm gjorde för att tacka soldaterna som tjänstegör i Irak. Det betalades av och gjordes av ett ölföretag i USA.

Pssst... säg inte det till någon. Men det är skådespelare i reklamfilmen. Berätta inte denna hemlighet för någon. Det kan bli skandaler. ;)

Bulten i Bo said...

OK, så det där ölföretaget tackar USA:s soldater för ölföretaget äntligen blivit av med det stora hotet för företagets ledning och anställda, dvs, bathpartiet i Irak.

Ja, att långvarigt bruk av alkohol kan ge delirium tremens, det var ju inget nytt!