Thursday, February 10, 2005

Vad är ren ondska?


Jag har tagit upp min egen ondska och skrivit om andras ondska. Men i nättidskriften Smedjan tar filosofen Lars Gustavsson upp ämnet och resonerar på ett mycket intressant sätt kring vad egentlig ondska är för någonting
Vad är ondska och vad karaktäriserar verkligt onda människor? Är det över huvud taget möjligt att föreställa sig genuint onda handlingar, eller går alla obehagliga och grymma gärningar att förklara som biologiska, psykologiska eller sociala reaktioner? Verklig ondska förutsätter ett slags absurditet, onda gärningar ter sig obegripliga och helt utan mening. Det kanske är svårt att finna verkliga exempel, men det är inte omöjligt att föreställa sig. Självmordsbombare som av fri vilja och utan hopp om egen vinning dödar och lemlästar helt okända människor, till exempel, är onda även i en strikt definition av ordet.

3 comments:

paradox55 said...

Den som har makten och håller i bödelns svärd stipulerar vad som är ondska.

Hade Hitler vunnit andra världskriget är jag övertygad om att ondskan hade haft ett annat ansikte.

Kenneth said...

Läs krönikan igen. Du förenklar det hela allt för mycket. Det är klart att man kan resonera kring vad ren och verklig ondaka är för någonting! Jag tycker att Lars

Anonymous said...

För en som jag tycker intressantare diskussiion om ondskan bör man vända sig till skönlitteraturen. Några böcker som avhandlar problmet på ett förtjänstfullt sätt:
Graham Greene - Brighton Rock
Anthony Burgess - Earthly Powers
Graham Greene - The Third Man
det finns en uppsjö andra som också försöker förstå fenomenet ondska. Undvik trots namnet Ondskan av Guillou, ondska definieras inte av alla som är taskiga mot mig. Försök i stället att förstå vad som driver Harry Lime i The Third Man.