Thursday, June 01, 2006

Stureplan.se rankar Stureplans bästa bloggar

Nu har Stureplan.se gjort en top 10 lista över bästa Stureplanbloggarna och jag fick en hedervärd första plats med betyg 10 av 10. Det är väldigt smickrande måste jag säga. Speciellt med tanke på att det bara var en vecka sen som eftersnacket skrev "Vi har länge funderat på varför vi ogillar bloggar så mycket". Inom Politiken kallar vi det en Flipflop. Ena veckan har man en åsikt för att nästa veckan ändra sig och tycka tvärtom. Jag har som alltid några reflektioner som jag tänkte dela med mig om listan.

Det ska gå att länka direkt till bloggen
Man kunde valt några andra bloggar att ha med på toplistan med tanke på hur sällan vissa uppdateras. Hans Shimoda har inte uppdaterat sin "offentliga" blogg sedan drygt en månad tillbaka. Han har numera gått över
helt till att skriva under Sthlmfinest och utan någon direktlänk till hans blogg. Jag tycker att en blogg ska kunna stå för sig själv med en direktlänk åtminstone för att kunna betraktas som en riktig blogg och inte en krönika. Obeservera att har har stor respekt för Hans i övrigt. Hans erfarenhet i branschen, hans kontakter och hans stilistiska förmåga är oslagbara. Jag tycker att det är tråkigt att han inte fortsatte att skriva på sin "vanliga" blogg.

Bloggar ska uppdateras åtminstone ett par ggr i veckan!
Johnny Axelssons Nöjesblogg är ett annat exempel på en blogg som inte längre uppdateras dagligen och ligger under Sthlmsfinest. Han har inte skrivit någonting på sin "vanliga blogg" sedan 20 maj. Hörnpelaren i bloggandet är just att man ska uppdatera sin blogg någorlunda regelbundet och allra helst dagligen annars blir man en krönika.

Isabel Adrian är en annan mycket trevlig person som däremot har skrivit allt mer sällan på senaste tiden. Ett inlägg i veckan är inte helt godkänt för att få platsa på en tio i toplista tycker jag. Ett avslöjande kom dock idag i Stureplans beskrivning om henne och hennes blogg. Där har det kommit fram att hon är tillsammans med nattklubbschefen Jacob Ramberg. Lite kul fakta men nu överväger hon att lägga ner bloggen då strålkastarljuset på hennes liv är för starkt.

Bloggar jag saknar
På Stureplans 10 toplista saknar jag tex Pavel Maira som gör ett bra jobb med sina bilder och Idolkort, eller Marie Plosjö som är flitig, skriver ofta, personligt och är mer känd än tex Isabel. Disco Lottiz är en annan som skriver väldigt underhållande, initierat och flitigt om sina utgångar.

Jag tror faktiskt jag ska göra min egen toplista. Den kanske kommer lite senare ikväll.. med motiveringar och betyg!

PS Jag tycker det var tråkigt att Stureplan inte lärt sig länka direkt till varje blogg. Tekniska kompetensen verkar inte kommit så långt där uppe i Arnoldshuset. ;)

5 comments:

Anonymous said...

Har missat din blogg helt, jag som trodde att jag hade koll på alla bloggar! :p Kul skrivet i alla fall!

Anonymous said...

Tack Amanda!

Emilia.. bring it on!

Anonymous said...

Kul sistakommentar.. :) Tur att så många vet hur man kopierar en länkadress, annars hade man ju inte hamnat på den här fenomenala bloggen!

Anonymous said...

Tror deras val av att inte länka handlar mer om PageRank än om kompetensen, inget är gratis.. Men vad vet jag..

Anonymous said...

Jag blev väldigt förvånad över att Pavel Mairas blogg inte fanns med på Stureplans blogglista, det är en av bloggarna som utmärker sig mest. Den bloggen kombinerar både Stureplan, personliga tankar, Idolkort (grym idé) och flummiga, snygga och roliga bilder.

Richard von Mingel - släng dig i väggen, där är ju ändå bilderna tagna från stureplan.se som andra fotografer tagit.

Isabel Adrian? - gäsp!