Tuesday, May 23, 2006

Bloggarna väcker ogillande från Stureplan.se

I senaste eftersnack kan man läsa om att Stureplan.se inte gillar bloggar särskilt mycket och speciellt inte de som skriver om Stureplan.

Vi har länge funderat på varför vi ogillar bloggar så mycket, särskilt de som handlar om Stureplan. Vi vet nu varför. Det beror på två saker. 1. De som skriver dessa är i regel inte exceptionella människor. Vi gillar exceptionella människor. 2. De som skriver dessa tar Stureplan på blodigt allvar. Stureplan ska alltid tas ”cum grano salis”. Med en nypa salt, alltså.
[stureplan.se]

Stureplan.se känner sig uppenbarligen hotad över den ständigt växande skara bloggar som kan kritiskt granska och skämta om det som händer och skrivs på Stureplan. Precis som mainstream media i USA ogillade bloggarnas framfart när hotet kom så kommer Stureplan.se med sitt ogillande. Det är jobbigt när vi är snabbare, roligare och mindre allvarliga än just Sturepan.se. Vi tar inget av det som skrivs om Stureplan som allvar. Det är bara nöjen och någonting man gör på sin fritid. Här följer några små funderingar...

1. Det är spännande att ena veckan
Stureplan.se hyllar tex Hans Shimodas blogg för att nästa ogilla bloggar i största allmänhet och särskilt Stureplans bloggar. Kanske en något inkonsekvent hållning.

2. Medans många andra som branchtidningarna Resume, Dagens Media och tidningar Expressen och Aftonbladet startar egna bloggar då formen är avslappnad, underhållande och personlig ser bakåtsträvarna på Stureplan.se på med ogillande ögon. När ska Stureplan.se komma in på 2000talet?

3. Det är kanske lite jobbigt att det är just Stureplangruppens anställda som bloggar. Kanske är det tex Gloggis Jessika Isaksson Stureplans nya stärnreporter är en av dessa "inte exceptionella" människorna. Eller skribenten, Spybar stammisen och DJ åt Stureplansgruppen Gustav Gellin. Eller Stureplangruppens fotograferna Emilia Pavlovski och Pavel Maira som bloggar. Det måste vara jobbigt med alla dessa anställda som bloggar och skriver om vad som händer med deras egna personliga versioner. Jag förstår att exeptionella människor måste vara Big Brother kändisar och dokusåpastjärnor eftersom det är det som tex dominerar idag på Stureplan.se

Bloggar skrivs för att de kommer med unika och personliga reflektioner som man inte hittar hos annars tråkiga mediajournalister. Jag skriver för att jag tycker att det är kul och förhoppningsvis finns det några som tycker att det är underhållande att läsa mina texter. Igår var det över 600 individer som läste mina texter så en och annan måste det vara. Jag står för mina åsikter och skriver under bloggen med mitt namn. Varför vågar inte eftersnacksskribenten på Stureplan.se signera sina alster?

Bloggarna är här för att stanna och vi behöver inte Stureplans gillande.

9 comments:

Anonymous said...

Ahlbom och Muffe. Två exceptionella individer till exempel ... :) Samma skrot och korn. Bra jobbat Kenneth!

Anonymous said...

Ahlbom och Rahm är gudar :) iaf i Jessicas Isaksson blog. "Niclas Rahm ringde f.ö och bad mig komma ner och öppna kontorsporten åt honom. När jag sen ringde och bad honom om samma sak skrattade han bara och sa: "men det är ju inte alls på samma nivå fattar du väl"."

Någ som fortfarande respekterar hennes svammel?

Anonymous said...

Pavel är kung!

Anonymous said...

Bra skrivet K, följer din blogg som anonym läsare dagligdags likväl som jag följer stureplans nattliv okänd men erkänd även utanför dess värd.
En till excePtionell individ `stureplansombudsmannen`har levt ett småstadsliv i Östersund, många med mig skrattar åt honom som vet detta, tror inte han vill detta ska komma upp till allmän granskning... han sålde även premurationer på en tidning där. Lång ifrån det adliga/glamorösa liv han vill framstå sig leva och alltid levt..I mina ögon är han mera en typ `Samhall praktikant som alla tycker synd om` Fortsätt blogga, du vinner /J

Anonymous said...

1. Jag tycker inte att Ahlbom och Muffe är av samma skrot och korn. Ahlbom är för det mesta väldigt proffsig och jag tror att bråket mellan honom och Tholén löser sig snabbt när de väl pratat med varandra.

2. Jag har all respekt för Jessika och tycker att hennes blogg är underhållande att läsa och gillar hennes ödmjukhet. Hon har trots nya jobbet inte fått hybris. Hon är en tjej med många bestämda åsikter och jag unnar henne all framgång.

3. Pavel är duktig fotograf men det finns bara en kung i Sverige. Allt annat snack vore republikanskt. Sånt gillar vi inte. ;)

4. Tack för ditt stöd J men jag är inte ute efter att smutskasta eller se ner på ombudsmannen. Jag tycker att texterna är tvärtom är stundtals underhållande.

Anonymous said...

Det behöver du inte göra, gillar hans texter med, även om jag inte skulle be honom om hjälp till högskoleprovet:)/J

Anonymous said...

Någon som har Rahms eller Ahlboms skolbetyg?

Anonymous said...

kanske är det tid för många att "get a life"...
nattlivet är en fritid som att gå till operan, teatern, träna, läsa eller vad som helst...

lämna kristoffer, niclas, jonas, oscar, jacob, John, Uffe, abbe & Co. sköta deras jobb som är att anordna och bjuda på en alternativ för vår fritid.
Om ni inte gillar en klubb, en nattklubbchef eller andra kunder, go somewhere else, idioter!! många är som dumma & envisa åsnor som är masochista och vill piskas!!...

lämna victor, magnus och oss faktiskt i fred... vi har ett dagsljusliv, och fester är en fritid för oss, ett sätt att slappna av och umgås med vänner som man inte kan träffa så ofta pga våra jobb...

om några vill "blogga" är deras val, ibland kan det vara rolig, informativ men det kan också vara ointressant, ljölig och egocentrerad... en my medium som kan vara en tidning eller en tabloid...

men för alla som vill inblanda sig i andras liv, några råd:

- fixa en utbilning
- fixa ett jobb eller en plats i samhället som fyller era behov för uppmärksamhet (kolla Maslow pyramid på google för dem som inte vet)
- eller hitta en flickvän eller en pojkvän

Må ni ha en trevlig dag

Bunnyboy a.k.a fransmannen

Anonymous said...

förresten Kenneth, tack för inbjudan, niclas bjöd också då vi ses säkert ikväll...
och tack för smeknamnet :D jag tycker det är gulligt
tyvärr stannade mina öron i suiten :(

bunnyboy