Thursday, November 16, 2006

Antibiotika och Sprit? Hmm...

Japp.. nu var det officiellt. Jag har en allvarlig infektion i halsen och har fått antibiotika. Det ska jag ta i 10 dagar. Troligtvis ska jag vara mycket friskare redan på lördag. MEN nu uppstår det stora problemet.

På lördag ska jag och 25 andra vänner resa till utanför Eskilstuna där vi ska ha en traditionsenlig vintermiddag på Hedensö gård. Sprit brukar ingå i större mängder och då undrar jag om det verkligen stämmer att det är farligt att kombinera penicillin med alkohol? Ska jag sluta med antibiotika under det dygnet som festen håller på? Hmm.. jobbigt det där med att vara sjuk.

6 comments:

Anonymous said...

Fullast vinner!

Anonymous said...

Alkohol påverkar inte effekten av antibiotika. Däremot kan större mängd alkohol och uttröttning sätta ner kroppens immunförsvar och försvåra läkningsprocessen.

Om din läkare skrivit ut Elyzol, Fasigyn eller Flagyl, bör du undvika alkohol helt och hållet. Annars riskerar du biverkningar i form av kraftig ansiktsrodnad, huvudvärk och illamående. Word..

Kenneth said...

Tack Dr Hanke!

Jag fick Amoxicillin Merck NM 500 mg som jag ska ta 3 ggr om dagen i 10 dagar.

Anonymous said...

Hej Kenneth! Jag har alltid fått höra att det inte är något farligt att kombinera med alkohol, men att effekten av medicinen försvinner. Alltså som att man lika gärna kan strunta i att ta den. Så det enda "farliga" är väl att du inte får någon hjälp mot din sjukdom när du dricker. Fast jag brukar å andra sidan må bättre efter en rejäl fylla:) fast det är kanske mer om man är förkyld..hm..

Mikael Edström said...

Även om min mamma som är läkare inte håller med mig till fullo så är mina erfarenheter att man inte ska dricka stora mängder alkohol när man går på penicillin. Kuren blir lätt störd och eftersom just penicillinkurer är ganska stränga på just 10 dagar så kan det hända att man får ta en till kur.. Inte roligt! :)

Kenneth said...

Jag får helt enkelt väga för och nackdelar. ;)