Monday, January 24, 2005

Rumsfeld skapar tophemlig spionorganisation!



Ooooo... spioner! Det hela har skapat rubriker i USA och i Sverige. Jag måste säga att jag fascineras av allt som är lite James Bond agent 007 aktigt men det målas nästan upp som att försvarsminister Rumsfeld har gjort någonting hemskt. Det är bara bra att Pentagon inte behöver invänta att CIA kommer med information. När det gäller militära hemligheter är det bra att militären sköter en viss del av sin informationsinhämtning själva. Den nya "spionorganisationen" som heter SSB och står för "Stratigic Support Branch" har till uppgift att enligt Washington Post söndags artikel (registrering krävs)...

The Strategic Support Branch is intended to add missing capabilities -- such as the skill to establish local spy networks and the technology for direct access to national intelligence databases -- to the military's much larger special operations squadrons. Some Pentagon officials refer to the combined units as the "secret army of Northern Virginia."

Known as "special mission units," Brown's elite forces are not acknowledged publicly. They include two squadrons of an Army unit popularly known as Delta Force, another Army squadron -- formerly code-named Gray Fox -- that specializes in close-in electronic surveillance, an Air Force human intelligence unit and the Navy unit popularly known as SEAL Team Six.

Efter 11 september var det många som höjde röster om att det som hade hindrat var bättre spioner på plats. Det räcker inte med sattelitebilder och avlyssning av telefonen längre. Man måste ha folk på plats som undersöker på nära håll. När kalla kriget tog slut gick alla "007or" i pension och nu är det helt enkelt dags att träna lite nya!

Enligt Washington Post sägs det att...
Rumsfeld's efforts, launched in October 2001, address two widely shared goals. One is to give combat forces, such as those fighting the insurgency in Iraq, more and better information about their immediate enemy. The other is to find new tools to penetrate and destroy the shadowy organizations, such as al Qaeda, that pose global threats to U.S. interests in conflicts with little resemblance to conventional war.

När det gäller kampen mot terrorister och extremister som Al Zarqawi blir jag blara glad av den här typen av nyheter!

Bloggar om Irak jag rekomenderar. "Iraq The Model", "Healing Iraq", "Iraq at a glance"

Sedan har vi alltid några som tycker tvärtemot mig. Men det är bara kul. Jinge är en sådan, Bulten i Bo är en annan. Bo och Jinge är sveriges mest uppmärksammade moonbats. ;) Har ni några fler tips om vänsterbloggar? Skriv gärna en kommentar.

När vi ändå är inne på blogtips måste jag rekomendera den oerhört trevliga "Enblogomdan". Det är precis vad det låter som. En blog som rekomenderar en ny blog varje dag. Den skrivs av bloggaren "paradox66" som även har sin egna åsiktsblog med "frihet och humanism" som ledstjärna som heter "Frihetens Vingar"

2 comments:

Bulten i Bo said...

"Bulten i Bo är en annan. Bo och Jinge är sveriges mest uppmärksammade moonbats."

Man tackar för reklamen. Ber dock att få påpeka att uppmärksamheten runt min egen blogg är en västanfläkt jämfört med Jinges, vilket kan ses i antalet kommentarer.

Sen vore det kul om högerns bloggare kunde göra en insats för det svenska språket. "Månfladdermus", det är bara för tramsigt!

paradox55 said...

Tack för det positiva omnämnandet, Kenneth. Jag är faktiskt vänster. Jag förläste mig på Bakunin och Krapotkin när jag var ung. Fast jag är också upp och ner. Dessutom litet framåt och väldigt grön...