Thursday, March 09, 2006

Aftonbladet granskning blir allt mer patetisk.

Det blir allt mer uppenbart hur allmänt dålig koll journalisten bakom Aftonbladets bevakning av Stureplan. Med en mjukstart med "avslöjanden" om att backslick är inne, och stora senasationer om att Niclas Rahm, Kristoffer Ahlbom, Jacob Ramberg, Oscar Durling, Uffe von Roth och Fredrik af Klercker är nattklubbsansvariga. Största "senasationella avslöjandet" var om Vimal och att han äger och driver Stureplansgruppen kändes mer eller mindre som en kopia av en tidigare artikel som skrevs i Dagens Industris tidning Diego. Det var inga direkta senasationer där.

Dagen två fokuserades på nästa stora "sensation". Att Stureplan är ett skyltfönster och att trenderna som startas där sprider sig snabbt sen vidare i resten av Sverige. Företag gillar Stureplan för att det är en ung, vacker, trendmedveten publik som ofta är tidig med det mesta, sk. "Early Adapters". Ännu en stor "sensation"!

Det togs även upp att företag gärna visar upp sina varumärken på Stureplansprofiler och produktplacera sig just hos profiler som Niclas Rahm, Pontus Gårdinger, Emma Andersson, Jesper Salén och Kristoffer Ahlbom. Tiger, Hugo Boss, We och JLindeberg verkar vara märken som gärna visar upp sig runt Sturepllan. Är vi förvånade?

Tredje och sista dagen handlar om VIPrum och fokus ligger på just Suite. Det är nu som Aftonbladets reporter visar sin djupa okunskap och blir besviken när han inte hittar A-listans kändisar trängas inne i VIPrummet. Jag undrar om det är Arne Wiese, Lill Babs och Fredrik Reinfeldt aftonbladetreportern Ronnie Sandahl verkar sakna.

Sist men inte minst räknar aftonbladet upp en samling Stureplansprofiler som Peder, Dahpne, Olinda och Bobby Onduncu och avslöjar att dessa inte är så rika och märkvärdiga. Det är nu som Ronnie Sandahl visar hur lite koll han har om vad det innebär att ha ett VIPrum. Jag är dessutom övertygad om att det den unge reportern var där långt innan 03:30 då Suite har som mest folk.

Brats och Stureplan må vara ett intressant ämne som resten av Sverige fascineras av. Men när program som Dolce Vita och reportage som den i Aftonbladet visar en direkt missvisande och ibland rätt skev bild av verkligheten blir det snarare bara tröttsamt.

Det går så långt att man måste ta till juridiska medel för att få stopp på det. Igår kunde man läsa i Resume.se hur Vimal och Stureplansgruppen anmäler Statens Radios P1 för granskningsnämnden för då man anser att reportaget är "
tendensiöst och fullt med uppgifter som inte stämmer kan inte accepteras"

Stureplansgruppen hävdar att inslagen strider mot villkoren i SR:s sändningstillstånd om opartiskhet och saklighet.






No comments: