Friday, March 10, 2006

Le Café en vanlig torsdag eftermiddag.

Jag gillar att sitta på fik och prata med vänner och i lugn och ro utbyta tankar, funderingar och bara vara. Jag provade Le Café i Sturegallerian igår och fikade med Natti. Natti är lika söt och sprudlande glad som alltid. Jag kan inte låta bli att bli glad när jag är med henne.

Vi diskuterade om man säger Stures eller Sture. Det är en ganska banal och oviktig sak att ens bry sig om men ändå ägnade vi ett par minuter åt saken. Nattis teori är att Sture är rätt och Stures är fel. För det första finns det inget S i Sturecompagniet förutom det första.För det andra står Sturecompagniet i den formen att det "äger sig själv" det finns alltså ingen "Sture" med i bilden som äger det, hade det hetat "Sturescompagni" hade man ju lätt börja säga "Stures". Hennes tredje och sista argument var att uppenbarligan så har folk bara blivit lata och sluta skilja på resturangen "Tures" i Sturegallerians namn och tyckt att det är mycket enklare att säga" vi käkade brunch på Tures, sen på kvällen drog vi till Stures". Jag fick lägga mig eftersom Natti hade uppenbarligen lagt ner en hel del tanke bakom hennes ställningstagande. Alltså hädan efter kommer jag att säga STURE! ;) Tack Natti!

Tillbaka till dagens bloggämne. Jag har hittat tre uppenbara brister i Stureplansgruppens café.

1. Är man röksugen är det väääldigt långt till närmaste utgång.
2. Det finns inga toaletter i närheten utan man måste in på Sturecompagniet eller till övervåningen på Gateau.
3. Det finns platser där det är mobilskugga när man sitter där.

Men om man inte röker, har precis varit på toaletten och sätter sig på rätt plats så funkar det aldeles utmärkt att sitta på Le Café ändå. Sitter man där kan man trots allt alltid se någon i "the fantastic four" någon gång under dagen fikandes med Vimal eller någon annan i ett viktigt möte. ;)

1 comment:

Anonymous said...

Kenneth - jag är glad att du tar upp problematiken med namnet. Jag har själv försökt göra det flera gånger. LCGSETE , som jag själv försöker uttala i förtvivlan funkar helt enkelt inte. Och när jag säger Stureplanscaféet till mina vänner från tidigare generationer så tror de att jag försöker vara nervärderande mot deras häng på Sturehof. Jag räknar med att du löser det här nu Kenneth. Bestäm dig för ett namn , meddela det här, och sen kör vi på det. Ok?