Tuesday, August 22, 2006

Mac vs PC...

Överväger just nu att ta steget och byta från PC till Mac. Jag har tänkt på det rätt länge och uppmuntrat flera att ta steget utan att själv gjort det. Har inte riktigt vågat förrän Intelprocessorerna i nya MacBookarna var stabila och helt buggfria. Men nu när jag var förbi och tittade på ny Macbookarna så är jag lite besviken.

Som det ser ut nu finns det fördelar och nackdelar.

Nackdelar
1.Storleken och utseendet.
Jag gillar inte helt utseendet på nya Macbookarna. De känns lite plastiga och för stora. För mig är inte Macbook Pro intressant då den väger för mycket. Den är snyggare men för stor och tung. För mig är det viktigare att kunna bära med mig en liten och smidig dator eftersom jag ofta tar med mig datorn men Macbooken som är mindre varianten är fortfarande för stor. Jag gillar gamla Powerbooken mer som var mindre och hade 12 tums skärm. Nya känns lite plastigare.

2. Vikten
Just nu använder jag en Dell Latitude D400 som bara väger 1.7 kilo. Lättaste MacBooken väger 2.36 kilo. Det är relativt stor skillnad mellan det jag bär med mig idag.

3. Program måste köpas på nytt.
Idag har jag alla program till PC. Jag måste börja köpa alla program på nytt. Office, Photoshop, Acrobat Distiller osv. Dyrt och rätt jobbigt att hålla på med. Jag kan teoretiskt använda "Bootcamp" men det känns som att det går mot själva idén med att byta till Mac.

4. För varm
Nya Macbooken med Intelprocessorn verkar bli väldigt varm. Jag använder min bärbara Dell väldigt mycket i knät och att ha nya Macbooken i knät skulle troligen bli obehagligt varmt i längden.

Fördelarna är klassiska..

Inga virus, smart operativsystem, enkla och smarta program och stabilitet med en dator som inte hänger sig och funkar från första början utan drivrutiner. För att inte tala om alla snygga tillbehör som finns till Mac.

Vad ska jag göra?

4 comments:

Anonymous said...

Du ska köpa macbooken.

Ang värmen så blir den inte varmare än någon annan. Min tjejs macbook blir inte varm och min macbook pro blir inte varm heller. Eller varm blir den men inte varmare än min lilla fujitsu med 12" skärmen. Ang programmen så har adobe något specialpris har jag för mig där du betalar bara för mediat.

Du kommer inte ångra bytet till mac os x. Jag bytte för snart 1.5 år sen och kommer aldrig i mitt liv köpa mig en burk där jag bara kan ha xp på.

Köp macen. Finns ingen anledning att inte köpa en. Diggar du inte mac os x så slänger du in xp, vilket jag hoppas att du inte gör då :P

Anonymous said...

ang att den känns plastigare är för att macbooken är en ersättare för ibooken som just också var plastig. Gamla 12 tums pw är byggd av samma material som macbook pro :P Köp dig en 15 mbp vet jag :)

Kenneth said...

Just nu funderar jag på att köpa den gamla Powerbooken 12 tum.

Den är ok storleksmässigt och då får jag Mac OSX... kanske inte snabbaste och snabbaste macen.. men den storleken jag vill ha...

Anonymous said...

Köp Macen annars berättar jag inte hur du får bort viruset du fick på köpet med Mixen idag tihi..