Wednesday, October 04, 2006

Being Bingo, en kommentar...

Gårdagens program av Being Bingo var inte riktigt det jag förväntade mig. Det var roligt och underhållande men samtidigt lite rått och ärligt. Det var smått frustrerande att färgen och kvaliteten på filmningen mer kändes som en hemmafilm än professionell TV-program. Samtidigt gav just det hela en råare och mer dokumentärdagbokskänsla över programmet.

Bingo är unik som personlighet i Sverige. Han är osvensk och samtidigt fantastiskt ärlig och genuin. Han har med stor karisma, humor och enorm självdistans lyckats skapa ett unikt varumärke som man inte kan låta bli att fascineras av.

Man fick se när Bingo tränade in sin "elevator pitch" dvs ett säljsamtal om hans nya satsning som inte ska ta längre tid än att den kan förklaras i hissen på väg till ett möte med någon. Man fick även uppleva den oerhört amatörmässiga och grisiga sidan av att vara värdinna på en midsommarfest i New York för Yoshi och se Bingo tillsammans med sin nya fru Angelika Rimér.

Intressant, roligt men jag hoppades på lite mer. Men det är det som är det nya och unika i programet antar jag. Det är en ärligare och råare bild som målas upp. Det är inte den glättiga wannabevinkeln som gärna används i program som Dolce Vita utan med humor och glimten i ögat en avklädd bild av hur det är att vara Bingo Rimér.

Jag ser fram emot nästa avsnitt som ska utspela sig i St Tropez på Nikki Beach.

3 comments:

Anonymous said...

Ditt inlägg verkar vara helt fritt från förmågan att läsa av och tolka kritiskt. Förmodar att du helst av allt ville vara en av gästerna på midsommarpartyt. Eller så tolkar jag fel. I vilket fall, var är dina tankar om det som visas i såpan? Alltså det som förmedlas som inte har med vad Bingo gör, hur Bingo ser ut, vad Bingo säger, osv. Programmet visar ju något annat oxå, framförallt en klart nedvärderande och mossig syn. En syn lite lik Siewert Öholm och hans värdesyn...

Kenneth said...

Absolut inte. Yoshifesten var nåt av det grisigare jag sett och jag tycker synd om tjejerna som jobbade med den. Men eftersom jag känner Bingo personligen är partisk och tycker att programmet var trots allt underhållande.

Anonymous said...

Blir alltså mer som "Hate the play, not the player!". Känner själv inte Bingo och förstår svårigheten att vara opartisk. Men i mitt tycke visas och porträtteras ett kön underordnat ett annat. Underhållningsvärdet har inget värde. But that's me... Allt vi behöver göra at the end of the day är att fråga oss: - Det jag gör, skulle jag vilja lämna det i arv till mina barn och barnbarn? Du får väl fråga Bingo om det...