Sunday, October 22, 2006

Varför är det så kul att gå ut för?

Det är outröttligt... ytligt men samtidigt djupt. För mig handlar det nog om tre saker.

Musiken, människorna och miljön. Om vi börjar med musiken. Bra House gör sig bäst ute. Ljuset, stämningen, ljudet och människor kan inte jämnföras med vad man har hemma oavsett hur bra och dyr stereoanläggning man har. Allra bäst är det, trots stureplangruppens olika uppgraderingar tyvärr på Solidaritet och Café Opera. Mycket tack vare de fria tyglarna som dessa ställen har med att spela annat än hits.

När det gäller människorna är trots allt Stureplan en skattkista av etnografiska subgrupper av brats, stekare, modeller, C-kändisar och klubbkids. Där yta spelar större roll än akademiska poäng men framgång väcker stor beundran. Vissa människor är fågelskådare. Jag skulle vilja kalla mig människoskådare. Det är så oerhört intressant att bara iakta andra människor ibland.

Miljön är trots allt en kombination av första två faktorerna och många andra små. Det är den saliga blandningen som utgör det som är kittet i Stureplan. Det är den dimman av dofter, färger och former som man omger sig med en utekväll. Spännande pulserande och starkt beroendeframkallande.

Det är nog för att utgångar för mig är alltid förknippade med glädje. Intellektuellt blir jag stimulerad på annat håll men människorna, musiken och miljön på Stureplan ger mig själslig stimulans helt enkelt.

3 comments:

Anonymous said...

Kenneth! Stureplan, själv kan jag tröttna bara på begreppet ibland samtidigt som jag förstår vad som gör att man fascineras och intresseras. Men Stureplan må vara ett stort begrepp men är enligt min åsikt väldigt liten till ytan och även ”deltagarna”. Vad är det som gör att du inte tröttnar, för själv kan jag tycka att det är samma samma hela tiden?!?!? Du beskrev vad det är som gör att du kan gå ut 1-7 dagar i veckan, glädje, det köper jag 100% men var ligger variationen?

För övrigt älskar jag din blogg, och du skriver himla bra och ofta, för det är ju viktigt med bloggar som jag har uppfattat det, för annars så är det väl en krönika eller vad du sa till mig en gång i tiden, minns inte riktigt :-)
Du har skapat en riktigt bra blogg med trogna läsare :-) Jag är fast!
PUSS PUSS, Nyfiken Jenny

Anonymous said...

Skillnaden är att du ser utelivet som ett socialt nav, medan andra ser det som en lekstuga med alkohol och könssjukdomar. Det handlar om sin syn på nattlivet.

Kenneth said...

Jenny: Vad kul att du kommenterar! Variationen finns nog mest i personerna man väljer att gå ut med och på vilket sätt man börjar och avslutar kvällen på.

Men visst har jag stunder som jag tröttnar. Det är bara det att människor och musiken skänker mig spontana och snabba kickar av glädje.

Anonym: För mig har utelivet alltid vara nöjesfältet som förgyller helgerna. Det är på inga viss hela mitt liv även om det kan verka så med tanke på bloggen. Just alkoholen och känssjukdomarna har aldrig varit ett problem för mig.