Tuesday, October 03, 2006

Dissa bloggare som inte länkar...

Så skriver Anna Braun Starck och jag håller med henne helt. Det är trots allt det som är grunden i god bloggtraditionen.

Så här skriver Anna...


Något jag börjar få lite svårt för är bloggare som aldrig någonsin länkar till andra bloggare, varken via inläggen eller under ens egna spalt med länkar man har. Dom har sina läsare så tryggt att dom inte behöver länka till andra som i sin tur skall länka tillbaka (ge och ta), så man skall kunna utbyta läsare och få mer popularitet. Vem är Sverige kändaste bloggare som har gjort karriär via bloggen? Ebba Von Sydow och Virtanens karriär tog riktigt fart tack vare deras bloggar.

Precis som Anna skriver är det ett ömsesidigt utnyttjande. Nämns man vid namn ska man länkas. Är man citerad i bloggen ska man länkas. Är man tipsaren eller först med en nyhet som sedan citeras ska man länkas. Det är helt enkelt grundbulten i bloggandet. Ge och ta. Allt annat är bara ohyffsat och mot god bloggetikett. Ungeför som att inte dra fram stolen för sin bordsdam eller hålla kniv och gaffel i rätt hand.

Läs inlägget>>> klicka här
Läs Annas blogg>>> klicka här

4 comments:

Gizzle said...

Kenneth. Skriv "En Bloggares Handbok". Förlagen bör rada upp sig. Synnerligen aktuellt både i tiden och för dig. Jag tar 10% royalty för detta tipset.

Kenneth said...

Thomas! Tack för tipset! Men jag tror att jag håller mig till små cyberlektioner i frågan på nätet.

Det finns oändligt många som skriver om bloggandet. jag nöjer mig att ge Stureplansbloggarna lite lektioner då och då. Inte minst en viss chefredaktör ;)

Anonymous said...

jo jag uppmärksammande detta och tackar ödmjukt. ett helt inlägg nästan om bara mig ;)

Gizzle said...

Jag tar det som en pik att du inte länkar till mig.