Monday, May 01, 2006

Valborg i Uppsala, ett kort sammandrag...

Likt en slagen kämpe som varit med om att slagits mot horder av orcher ligger jag nu i soffan med bärbara i knät. Det var en minst sagt hård helg. Men det var värt det.

Kvalborg, kvalet inför valborg
Uppsala gick som planerat även om "liten utgång" på kvalborg slutade med att jag kom hem 03:30 efter att ha varit och ute på en ovanligt blöt kväll i Uppsala. Med tanke på att jag var helt klart över lagliga och vettiga gränser av promillehalter i blodet visste jag redan då att det skulle bli tufft att komma upp i tid till champagnefrukosten som var tänkt att börja 08:30.

Champagne med jordgubbar
Min väckarklocka ringde men min kropp och hjärna var inte riktigt med på att gå upp så tidigt som 07:00. Efter att ha snoozat och samlat krafter till 10:00 kom jag iväg till champagnefrukosten hemma hos Anna. Fortfarande med en riklig mängd etanol i blodet började jag morgonen med att dricka champagne och äta jordgubbar. Seden säger att man ska äta gröt till det hela men det verkade onödigt...

Forsränningen och Anna
Från Annas föräldrars lägenhet kunde man se alla olika farkoster som studenterna åkte på i Fyrisån på den berömda forsränningen som sker varje år. Pavel var på plats och tog lite bilder på sin flickväns "båt". Det var roligt att träffa så många utav Annas vänner som alla var med i MUF för ett par år sen. Anna gick nämligen på Katedralskolan i Uppsala på Deutche Klasse. Där gick skolans snyggaste tjejer på den tiden och Anna värvade alla till MUF. Tjejligan har hållt ihop alla dessa år och nu pluggar alla olika saker på Uppsala Universitet. Kajsa Dahlström som Anna en gång i tiden värvade är idag ordförande för MUF i Uppsala.

Sillunch med nubbe
Efter Champagnefrukosten rullade vi vidare till Annas bror Per som hade sin traditionsenliga silllunch och nubbe. Per är förste kurator electus på Snärkes Nation. Då är man tydligen storstekare a la grande i Nationsvärlden. Hos honom blev det nubbe och traditionsenlig sång där jag ställde upp som sånganförarare där vi rev av en mängd tradionsenliga sånger som härstammar från Lund och Uppsala.
Maten stärkte kroppen men nubben gjorde att man bättrade på den redan ansenliga mängden etanol som fanns i blodomloppet. Balansen var inte längre som den var när man började dagen och blicken inte lika fast men fy vad skoj det var!

Champagnegalopp på Snärkes
Nästa anhalt var det traditionsenliga champagnegaloppet på Snärkes nation. Det hela går ut på att det säljs en flaska mousserande vin för en hundring och folk sprutar ut det hela på varandra. Man skulle kunna likna det vid ett VM i champagnesprutande där alla krigar mot alla. Under 3 timmar går det åt ca 14 000 flaskor på alla nationer varav 3 200 flaskor, ca 5 ton bara på Snärkes Nation. På Snärkes träffade jag dessutom Hanna och Sussi som såg sthlmsglammiga ut i champagneregnet. Hanna var rädd för att bli blöt och använde mig som sköld vid ett flertal tillfällen.

En blöt Anna
På chamapagnegalopp blir alla mer eller mindre blöta och jagar varandra med champagneflaskor. Målet är att spruta ner varandra. Jag lyckades hålla mig förhållandevis torr genom att ingå i oheliga allianser och inta en aggressiv och offensiv anfallstaktik. Det bästa försvaret är ett starkt anfall! Anna fick vara störst fokus till mina sprut och redan efter bara ett par minuters vistelse på Snärkes var hon var blöt från topp till tå.

Dags för hemfärd..
Efter galoppet var det dags att försöka ta mig till Stockholm där jag hade lovat att delta på middag hos Patrik Bergquist i Djursholm. Vi skulle vara en 20 pers som skulle äta middag och titta på brasa. Med ragglande steg, blöt och med ett stort leende på läpparna drar jag mig till tågstationen i Uppsala för att bege mig till Stockholm där festen skulle fortsätta... rapport från middagen kommer senare..

Dagens hjältar...
Anna Rundblom för att jag ännu en gång får fira valborg med henne och hennes vänner.
Per Rundblom för att jag fick vara med på sillunchen och få vara sånganförare.
Fredde på Seven som såg till att det blev en blöt Kvalborg.

No comments: