Sunday, April 16, 2006

Anyone for Pimm´s?



Jag vet inte riktigt vad det var som fick mig att tänka på Pimm´s. Det kanske var för att våren på allvar visat sig nu när temperaturen börjar krypa närmare 10 grader varmt och uteserveringarna börjar öppna eller så kanske det var för att Patrik och Teste ska till London till nästa helg. Men PIMM´s är en god och fräsch ginbaserad drinkliqör man kan blanda väldigt goda sommardrinkar på. Jag vet sen tidigare att det inte funnits på Systemet men gjorde ett försök och titta vad jag hittade! Systemet fick in PIMM´s bara för två veckor sen!

Så brittiskt, så engelsk och så speciellt som dryck! Hört talas om drycken Pimm's? Nej, det är knappast troligt eftersom det är en av de mest lokala aperitifer i världen – ändå är Pimm's en klassisk storsäljare med egna utskänkningsstånd i samband med storevenemang som Wimbledon-tennisen, Royal Ascot-galoppen och trädgårdsarrangemanget, Chelsea Flower Show.

Pimm´s no 1 är en ginliqör som man kan dricka på olika sätt...

Classic Pimm´s
no 1
1 del Pimm´s no 1
2 delar "lemonade"
I skiva apelsin, äpple, citron och gurka per person.

Vill man ha en Turbo Pimm´s no 1
1 del gin
2 delar Pimm´s no 1
5 delar "lemonade"

eller Pimm´s Royale
2 delar Pimm´s no 1
1 del "lemonade"
1 del champagne
avsluta med en halv jordgubbe.
en halv

*"Lemonade" finns knappt i Sverige så som det används i England och USA men kan med fördel bytas ut mot Ginger Ale eller Citronjuice i brist på äkta vara. Jag föredrar Ginger Ale. Lemonade kan man annars få tag på Greys Food Store.

No comments: