Wednesday, April 26, 2006

Ordlektion... Dekadans

Jag har märkt att mina vänner Viktor BK och Jessica har börjat missbruka ordet dekadent. Ett ord som jag haft en hel del kärlek till. Efter en dag på stan och ett vinglas till maten känner sig Viktor och Jessica plötsligt "dekadenta". Det talas om "Dekadenta veckan"
för oss är alla aktiviteter som utövas vardagar dagtid och är icke vinst/inkomstbringande i allra högsta grad dekadenta. [Viktor BKs blogg]

15:30 går vi i alla fall till sturehofs uteservering och dricker varsin öl. Lewerentz
kommer förbi och ser vår dekadens. Bra. [Jessicas blogg]

Nu undrar jag om vad mina vänner haft för ovanligt svenskluthersk och jantelagsuppfostran men att vara dekadent innebär inte att dricka ett glas vin och fika på dagen. Det kallas att vara ledig.

Dekadent är ett tillstånd av moraliskt förfall och härstammar från franska ordet décadence. Den ursprungliga och enklaste betydelsen för dekadans enligt SAOL är just moraliskt förfall.

Dekadans har motsvarande ord i tex engelskan.

Decadent

adj : marked by excessive self-indulgence and moral decay; "a decadent life of excessive money and no sense of responsibility"; "a group of effete self-professed intellectuals" [syn: effete] n : a person who has fallen into a decadent state (morally or artistically)

Jag med min romersk-katolska uppväxt skulle snarare i en modern tappning beskriva livstilen som visas upp i Båstad under tennisveckan eller Gotland under vecka 29 vara ett bevis på dekadent beteende. Champagnesprutande brats som förlustar sig i den euforiska stämningen skulle jag beskriva som dekadans.

Även fast jag gick i en katolsk privatskola i USA, med nunnor som undervisade så kan jag inte riktigt få "dricka en varsin öl" på dagen och fika på "Leckan" där det utbyts skvaller om vem som hånglat med vem under helgen till att vara dekadent beteende. Men det är bara jag.. ;)

3 comments:

Anonymous said...

Så, nu har du fått berätta om din privatskoletid och din djupa insyn i Båstad och Visby. Låt oss nu gå loss i fred! ;)

Anonymous said...

Kenneth, det har verkligen börjat släppa för dig nu!

Anonymous said...

åh båstad... finns det något underbarare. jag älskar båstad, är där så ofta jag kan på somrarna :D